loading...

آی آرتور|سایت اصلی پرواز

برای سفر در مشهد با آی آر تور چگونه می باشد ؟؟ شهر توس در زمان حکومت عثمانیان ، توسط اعراب بطور کامل فتح شده است. در دوره اسلامی این منطقه بخشی از ولایت توس به مرکزیت شهر تابران بوده است که آبادی&zw

برای سفر در مشهد با آی آر تور چگونه می باشد ؟؟


 

 

سفر به مشهد


تاریخچه شهر مشهد

در اولین بخش از راهنمای سفر به مشهد به تاریخچه این شهر قدیمی میپردازیم.

حوضه رودخانه کشف‌ رود از دوران پیش از اسلام، بدلیل داشتن شرایط مناسب طبیعی یکی از مناطق خوب برای سکونت انسان ها به شمار میرفت که شهر مشهد در این مکان ساخته شده است. در این منطقه در ابتدا اقوام غیر آریایی سکنا داشتند.
در فاصله چند کیلومتری از شهر مشهد، شهر تاریخی توس که آرامگاه حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی نیز در آنجا میباشد ،قرار داشته است که در داستان های اسطوره ای ایران، بنای اصلی شهر توس را به جمشید و تجدید بنای آن را به شهر توس، پهلوان و سپهسالار ایرانی نسبت می‌دهند.

 


پس از هارون عباسی حکومت به دست مامون عباسی میرسد که مامون با اصرار فراوان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را به شهر توس می آورد و حضرت پس از یکسال اقامت در توس در منزل امیر سناباد مسموم میشود و به شهادت میرسد و مامون پیکر مطهر این امام بزرگوار را در نزدیک قبر هارون به خاک میسپارد که از آن پس آن نقطه «مشهد الرضا» که به معنی «محل شهادت رضا» و به اختصار مشهد میباشد ،نام گرفت.


همانطور که در بالا توضیح داده شد، شهر مشهد یک شهر مهم اقتصادی ایران میباشد که مهمترین صنایعی که در آن مشغول به فعالیت میباشند، صنایع غذایی، پوشاک، چرم سازی، تولید مصالح ساختمانی، صنایع فلزی و صنایع دستی است که این صنایع در مشهد رونق خوبی را دارند.
در حوزه گردشگری شهر مشهد نیز طبق آخرین آمار ارائه شده ،سالانه بیش از ۲۷ میلیون نفر به شهر مقدس مشهد سفر میکنند و از اماکن مذهبی ،تاریخی ، سیاحتی و مراکز خرید آن بازدید بعمل می آورند.

پوشش گیاهی مشهد

در آخرین بخش از قسمت اول راهنمای سفر به مشهد به پوشش گیاهی این شهر میپردازیم که در آن میتوانید با برخی از مناطق طبیعی و بکر این شهر نیز آشنا شوید.

در استان خراسان حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهی از ۸۰۰۰ گونه گیاهی ثبت شده در کشور ایران، یافت میشود. در نزدیکی شهر مشهد جاذبه های طبیعی مختلفی همچون ییلاقات شاندیز، طرقبه، زشک، روستای کنگ، نغندر، جاغرق و همچنین مراکز تفریحی همچون پارک جنگلی وکیل آباد ،باغ‌وحش وکیل‌آباد، آبشار ارتکند، آبشار قره سو ، سد ارداک، هفت حوض، چشمه گیلاس و چشمه گراب قرار دارد که هر کدام از این اماکن زیبایی و جذابیت مختص خود را دارا میباشد.


مردم شهر توس ،پس از حمله وحشیانه مغولان به ایران و ویران کردن شهر توس ، به مشهد مهاجرت میکنند و بهمین علت شهر مشهد توسعه میابد. شهر مشهد در زمان حکومت نادرشاه افشار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده بود و محل حکومتی نادرشاه بوده است.

irtour میکوشد شما را به مشهد و مکان های دیدنی آن معرفی نمایند اقتصاد مشهد کلان و نویسن است بلیت است.

در ادامه راهنمای سفر به مشهد به بخش معرفی این شهر میرسیم و در اینجا قصد معرفی شهر مشهد به شما عزیزان را داریم. پس با ما همچنان همراه باشید.

در قسمت شمالشرقی کشور پهناور ایران، استان خراسان رضوی قرار دارد که مرکز این استان بزرگ، شهر مقدس مشهد است. شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه ملکوتی ولی نعمت ایرانیان و هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت ،حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) مورد توجه تمام ایرانیان و شیعیان جهان میباشد و به همین علت شهر مشهد را پایتخت معنوی ایران مینامند.


همچنین شهر مشهد در سال ۲۰۱۷ بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز انتخاب شده است که در این سال برنامه های مختلفی توسط شهرداری مشهد جهت معرفی این شهر مذهبی به جهان اسلام انجام شده است.
شهر مشهد که جمعیتی حدود پنج میلیون نفر در آن زندگی میکنند ،بدلیل موقعیت های مختلفی همچون موقعیت های اقتصادی، مذهبی، صنعتی و جمعیتی که در خود دارد، بعد از شهر تهران که پایتخت ایران میباشد، دومین شهر مهم ایران به شمار میرود و نگاه ویژه ای به این شهر وجود دارد.

موقعیت جغرافیای شهر مشهد

همانطور که در بخش معرفی شهر مشهد در بخش اول راهنمای سفر به مشهد گفته شد، مشهد در شمال شرقی ایران قرار دارد و مساحتی حدود ۲۸۹ کیلومتر مربع دارد. ارتفاع شهر مشد از سطح دریا ۹۸۵ متر میباشد و در حوضه آبریز کشف رود، بین رشته کوه‌های بینالود و هزار مسجد قرار گرفته است.
فاصله شهرستان مشهد با شهرهای مهم همچون تهران ۸۹۴ کیلومتر ، اصفهان ۱۱۵۷ کیلومتر ، تبریز ۱۵۱۴ کیلومتر ، اهواز ۱۶۲۷ کیلومتر ، یزد ۹۰۶ کیلومتر ، شیراز ۱۳۴۵ کیلومتر ، زاهدان ۹۴۱ کیلومتر ، بندرعباس ۱۳۹۰ کیلومتر میباشد.

نمایش نقشه شهر مشهد در نقشه آنلاین گوگل مپ

 

آب و هوای شهر مشهد

در این بخش از راهنمای سفر به مشهد به توصیف آب و هوای شهر مشهد میپردازیم. دشت مشهد بدلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد دارای آب و هوای معتدل و تا حدودی سرد و خشک است. شهر مشهد همواره زمستان های سرد و مرطوب و تابستان های گرم و خشک را تجربه میکند و حداکثر دمای که تا به امروز در شهر مشهد به ثبت رسیده است ، دمای ۴۳ درجه بالای صفر و حداقل دمای هم که در فصل زمستان در شهر مشهد به ثبت رسیده ۲۳ درجه زیر صفر بوده است.

از این رو بهترین فصل سفر به مشهد، اوایل فصل بهار و فصل پاییز میباشد.

اقتصاد شهر مشهد

در راهنمای سفر به مشهد به بخش اقتصاد این کلان شهر ایران رسیدیم که درباره این موضوع نیز توضیحاتی را برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم.

شهرستان مشهد از دیرباز به عنوان یکی از قطب های اقتصادی کشور ایران مطرح بوده است و دلیل این موضوع وجود فعالیت‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی در این شهر است. شهر مشهد بدلیل قرار داشتن بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام و دیگر اماکن مذهبی شهر و همچنین اماکن گردشگری و توریستی جدیدی که در سال های اخیر ساخته و ایجاد شده است، سالانه میزبان میلیون ها توریست، گردشگر و زائر از داخل و خارج کشور است که به همین علت در شهر مشهد فعالیت‌های خدماتی، توریستی و هتلداری رونق مناسبی دارد.

 

اگر بخواهیم مهمترین محصول کشاورزی شهر مشهد و شهرهای اطراف آن را معرفی کنیم میتوانیم به محصولاتی همچون زعفران ،زرشک ، انواع آجیل و خشکبار ،غلات ، چغندرقند و محصولات جالیزی اشاره نمود که تمامی این محصولات به عنوان سوغات های شهر مشهد نیز استفاده میگردد.

 

شهر مشهد همچنین دارای معادنی مهمی نیز میباشد که میتوان به معادنی همچون معدن سنگ ،معدن گچ ،معدن نمک ، معدن فلدسپات ،معدن کرومیت و معدن سنگ مرمر اشاره نمود که هر کدام از این معادن دارای ویژگی های خاص خود میباشند.

نظرات (0) تاریخ : یکشنبه 06 مرداد 1398 زمان : 10:20 بازدید : 377 نویسنده : آشنا
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 705
  • بازدید کلی : 8,094